Harriet Backer, Barnedåp i Tanum kirke, 1892. Maleri, tilhører Nasjonalmuseet
Harriet Backer i brev til Arne Garborg
Harriet Backer har tatt oppstilling i kirkeskipets midtgang for å male interiøret og dåpsfølget som er på vei inn i kirken. Det sterke sommerlyset fra den åpne døren gir mange og varierte fargevirkninger på gulv og vegger i kirkerommet. Helt til høyre snur en sittende kvinne seg mot døren. Det skaper balanse i bildet og forbindelse mellom fjernt og nært, mellom personene ute og dem som er inne. Tydelige perspektivlinjer er med på å gi betrakteren en sterk romfølelse.
Harriet Backer elsket å male interiører med mennesker som er fordypet i stille aktiviteter som kortspill, musikk og lesning. I kirkemotivene var det særlig barnedåp og nattverd som opptok henne. Like viktig som menneskene er lysvirkningene: Hva skjer med fargene i rommet når det sterke sommerlyset slipper inn i mørke interiører gjennom vinduer og dører? Dette ser vi tydelig i hennes hovedverk, Barnedåp i Tanum kirke.
Men bildet er ikke malt under dåpen. Harriet Backer oppholdt seg flere uker i den tomme kirken og malte først interiøret. Senere malte hun inn menneskene der hun ønsket å ha dem. Det sier noe av hvor bevisst og nøye hun var som kunstner.
På biblioteket kan du se dette bildet, og detaljer i bildet, på vår kunstskjerm denne uken.
Oppgaver
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar